torsdag 3 oktober 2013

Golden Rock

7.15 blev det inget tag som man hade kunnat tanka sig utan istallet tog vi bussen strax fore lunch mot Kimpun (en liten stad med stora turisplaner strax oster om Yangon). Att bade Agnes och jag sov stora delar av den 5 timmar langa resan kan nog ses som en bedrift da saterna var harda, gangen fylld till bredden och burmeser hogljutt skrattamdes at skamt ur skranande hogtalare till nagot som kan liknas vid Galenskaparna i rosa trikaer.  Trots det hade ingen av oss nagra storre problem med somnen. Det var dock varre for Mureck, en tjeckis backpacker Agnes hittat pa mitt favvokafe. Han fick ensam underhalla sig annu en resa.

Framme i Kimpun tog det inte manga sekunder innan vi omringats av de tva agarna till de enda hostelena pa stallet. Jag forsokte forbrilt ignoerar deras gapande om varfor deras stalle skulle vara battre an det andra, samt alla nedklankande ord till motparten. Efter ett snabbt beslut tar vi in pa det stalle som ger oss ett bus pa 4$ per person. Inklusive frukost. Att rummet innebar sangar knappt med madrass, smutsiga lakan och kackelackor far man kanske ta for det priset. Tur att vi inte spenderade for manga timmar dar. Istallet finner vi en flod dar vi i morkrets sken badar i det friska bergsvattnet. Anda tills vi overrumplas av stora delar av byn som kommit for att beskada denna markliga syn. Med sig har de allt i ljusvag de ager och ett medelande som lyder: ranger or danger. 

Krakningarna ljuder genom hela hostelets lokaler. Ett minst sagt effektivt satt att vacka alla kringboende. Glad att jag inte var den som verkade fatt flytta in pa toaletten. Istallet kan vi stabilt klamma i oss agg och toastbrod innan vi skyndar ivag for att borja var trekking mot Golden Rock. Ar forvand ovar mig sjalv att jag sa smartfritt ar klar fore 7. Och dessutom full av energi. Det tar oss narmar 3,5 timme att na toppen efter en vandring med mycket trappor och nastan stigning hela tiden. Ratt kraftig sadan dessutom. Forutom vid ett stalle dar vi finner floden igen. Agnes och jag badar som barnungar med kladerna pa medan Mureck skrattar gott. Sjalva malet som ar en pagoda uppa pa ett berg kant for att de malat en gigantisk sten i guld kunde man helt klart ha skippat. Nu har jag sett det men jag skulle aldrig ta mig dit igen aven om vandringen var vacker med dess hissnande djungellandskap runt omkring sig. Avslutar allt med att aka en stor truck nedfor branta backar men snava svangar och en vind som ropar frihet.

Lamnar Kimpun for att under fyra timmar sitta pa en platsstol for barn langs gungande vagar och annu fler skrattande burmerser. Bussresorna ar verkligen en klass for sig. (Bilder utlovas nar hemmet nas. )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar