onsdag 23 oktober 2013

skvallerbomber har utlösts

Rykten. Hur mycket ska man tro, och vad ska man sålla bort?
Rykten om bomber. Är det trovärdigt?

För mig var det bara skvaller. Fick nys om att det placerats ut en så kallad bomb utanför vår trappuppgång för någon vecka sedan. Jo visst, mycket ska man höra. Att snacket om denna bomb och dess kompisar fortsatt har dock inte bekommit mig. Kanske inte lyssnat tillräckligt eller så vill man inte tro att det är sant. Att det skulle finnas grupper som är missnöjda över den mängd utlänningar som valt att både investera tid och pengar i detta land, antingen genom turista eller genom företag och buissness. Det känns absurt i ett så fredligt land där ingen gör en fluga för när. Men buddister är långt ifrån oskyldiga, säger alla. För tydligen kan de placera ut bomber Yangon runt.

Så när Myanmar Times öppnades av mig idag och jag faktiskt tog mig an att läsa en av alla de artiklar som cirkulerat den närmsta tiden fick jag faktiskt lite magknip. För på första sidan läser jag om hur en kvinna vårdas utomlands sedan hon befunnit sig på sitt hotellrum och en bomb expolderat. Kvinnan i 45-års åldern hade klarat sig men läget var ändå allvarligt. Att hotellet ligger inom den 10-minuters radie av promenad jag daglien utgör och är ett av stans finaste känns inte helt bra. Kanske är det därför det blev utsatt. Då ingen burmes någonsing skulle kunna finansiera en natt på detta ställe.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar