söndag 27 oktober 2013

fullmånelig röra

Någon frågade mig namnet hash. Knark var denna någons förslag om än att det verkade ologiskt. För hur kan en jakt som går ut på att ta sig från punkt A till B kopplas till droger?
En jakt mer lik orgentering. Men Google är vår allas bästa vän. För precis som svenskan har även engelskan också ordnat det så att samma ord kan flera betydelser. Hash kan betyda knark men även röra, som i röra till. Taget.



För nog är det en röra. Alltid verkar det som. Sist var lapparna man letar efter bortstädade. Denna gången hade de missat att fullmånen var förra helgen. Och nästa vecka, ja, det blir spännande. Kanske någon kan försvinna. Äventyrligt. Så länge det inte är jag.  

Men hashen är också ett äventyr även om vi troligen ser ut höns när vi vitingar i märkligea kläder jagar runt åt alla håll och kanter. Burmeser tränar inte. De rör sig helst inte alls. Och här kutar vi i stora grupper fram över vidder. Eller som ikväll, i stan. Något jag ändå kunde glädjas åt. För den praktiska skillnaden mellan en hash och en fullmoonhash är att bara de mest hashiga gör fullmoonhash. Det är alltså de som helst håller ett högra tempo, de är de som har bästa mörkerseendet och de som inte glöms ute. För att minimera den risken än mer hålls fullmoonhash innanför Yangons väggar.

Kvällens löptur blev som ett filmscenario. Alla var lyckliga och regnet vräkte ner. Hällregn av värsta sort. Periodvis gick ögonlocken knappt att sära på och vid åtskilliga tillfällen trodde jag mina linser gott i spillo. När jag ofrillivgt springer in i folk var det bekräftande nog för att jag inte såg allt för mycket. Så det var med stor försiktighet jag vadade genom många av Yangons gator och där emellan plaskade fram under stadens julgransbelysning i Amerikans väg. Alltså blinkandes i alla möjliga färger. Och det var lyckligt. 

Så slutet gott, allting gott. Eller inte riktigt. Det bjöds visserligen på god mat i stora lass efterråt och sällskapet var vid gott mod. Även jag själv. Men att glömt både plastpåse till telefonen och ett ombyte drog ner slutpoängen. För en blöt katt luktar varken gott eller mår bra. Så det var en frusen, surdoftande flicka som firade in månadens enda fullmoonhash. Utan fullmåne. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar