onsdag 30 oktober 2013

this is not food, this is soup.

Gårdagen bjöd på girlpowernight out med en touch av kulturkrockar. Dock en riktigt lyckad sådan om jag får säga det själv. 

från v. med start hos Maria: Chitzan, Ii-Ii, Agnes, Catheliyn, Tulantes syrra, Tulnate, Thiang
älskar mixen av soppa och kaffe. 
Agnes och jag hade hängt med Cathliyn (ameriska småstadstjej från östra sidan, typ Connecicut, som råkar vara en expacts i vår åldersgrupp. Som för övrigt också jobbar på en burmesisk NGO som enda västerlänning, och dagligen får dra stora lass av både arbete och kulturkrockar. Att tillägga på plussidan är att hon istället får göra projekt vart än i landet hon känner för och det ger henne en hel del lyxiga reseförmåner.) hela dagen som inte varit särskildt arbetsam. Det blev lunch med hennes kollektivare Jimmy och med vår Maria, det dracks häftiga teblandning med kulor på ett inneställe och biljard spelades på 50St. Om än utan större framgång så det övergick i slutändan mot pilkastning för att smashas ut av några omgångar UNO. Och kontentan av det blev att hon följde med på vår tjejkväll.  

Thiang, Tulante, Ii-Ii hade även de utökat sin grupp med två nya själar. Eller nya och nya, Chitzan har hängt med lite över allt men jag räknar inte riktigt henne som gruppen eftersom hon bor ute hos William och inte i skolan. Där med är hon inte lika lättillgenglig även om hon socialt är det. Och sen var det Tulantes syster, ett helt nytt ansikte utan engelsk tillgång. 

jag vet att kvallen suger men det blir iPhone i ett nötskal den här kvällen.
Vi käkade extremt mycket nudlar på ett ställe och efter ett antal krångliga beställningar med vegetariskt hit och inga kryddor dit fick servetricen någorlunda ihop det. Även om hon fick rota fram vad hon hade i glasväg och vissa mål mat kom lite sent. Insåg även dela hade varit värt och att det är dags att sluta fega på burmesiska menyer. Blir alltid ett slag i magen när jag provar någon av de andras mat för den är såååå god. Kulturkrocksteaserna under middagen blir hur tjejerna aldrig frågar Cathliyn någonting direkt utan allt får gå genom mig som sitter jämte. Möjligen lite rätt fram att pekade det men tror att det togs rätt. 

Vi satsade på kaffe till efterrätt. Gick till ett annat inneställe fast burmesiskt vid namn KSS, och en massa röda hjärtan runt. Thiang viskar försiktigt till mig när vi entrar stället: Är detta mulimskt? Jag tittar mig omkring och inser att det sitter två muslimska par och ett burmesiskt. En tanke som jag aldrig självmant hade noterat. Möjligen att stället var väldigt parigt. Men kaffe beställs in och vi väsnas för mycket så vi får flytta ner. I smyg beställer tjejerna även in en stor glassbåt med allt möjligt gott som vi klämmer i oss. Och till efterrätt på det blir det räksoppa. Inte nog med att man redan var extremt mätt, mixen av stark soppa, kaffe och glass gör sig inte helt. Skrattar bara är Thiang som försvar säger: This is not food, this is soup.  





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar