lördag 14 september 2013

Dansa aldrig i din bikni

I Swaziland var jag en rebell. Jag satte mig emot allt av förordningar och regler. Jag tog upp kamper som jag från början visste var dömda att misslyckas och jag tampades envist med att förändra ett samhälle till vad jag ansåg var det enda rätta, och mest okomplicerade; nämligen det Svenska. För det kan ju alla utan tvekan förstå sig på, eller?

Idag har mognat. Jag lärde mig mycket under Swazzetiden och jag fick verkligen bända mig ut och in för att acceptera uttrycket "Obey the Authority." Vilket är precis som det låter. Tig, lyssna och gör som du blir tillsagd.  En del av den "oindividualistiska" kulturen vilket man kan tycka vad man vill om hemma hos oss, och det gör jag. Men det är en erfarenhet.

Men ibland räcker inte ens erfarenheter till. Som igår. Tiang, en mysig, vacker flicka med slank kropp på ca 25 jordsnurr som önskar att få studera till sjuksköterska en dag,  skulle  bada med oss. I Yangon finns endast bruna vattendrag så vi tog taxi till en park med berg-och-dalbanor, vackra buskar och ett mindre vattenland. Vid första tanke på att vi skulle spendera en dag där kunde jag inte annat än stråla. Vattenrutchbanor, waterski, pooler, sol, billigt och varmt. Dream coming true. Men. Där finns alltid ett "men" när något är för bra för att vara sant. För när vi anländer  får jag en smärre chock. Ingen tjej i synlig radie.  Bara killar och  manliga ordningsvakter som ni får tänka: 1. inte är vana att se vita. 2. inte är vana att se tjejer i bikini. 3. säkert aldrig sett en vit tjej i bikini mer än Lady Gaga som kråmar sig framför kameran . Tveksamhet slår sig till ro  men vi har betalat överpris i Kyats (chats)för att komma in, (så är det att vara vit) och bada är en del av min kultur. Så vi dressar om till vårt svenska stuk. Swazze  gav mig dock några badråd och omedvetet har jag packat med kortkorta shorts och ett linne. Tacksamhet är mitt enda ord här, för när vi kliver ut så flyger flocken av killar upp ur sina bassänger.  Omringade står vi där som fånar och försöker desperat skyla oss. Inser att det fåtalet tjejer som  badar både bär jeans och t-shirt vilket innebär att vi verkligen viker ut oss. Och pojkarna stirrar, granskar, fotar, filmar. Jag skakar irriterat bort en och annan ordningsvakt med telefonen i högsta hugg men vi har redan klivit över gränsen. Vi kunde lika gärna ha varit nakna. Och männen är som djur. De ser bara våra kroppar. Det finns bara ett sätt att bokstavera det här: K-U-L-T-U-R-K-R-O-C-K. Smash!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar