fredag 13 december 2013

från Yangon

my my my street. här hittar du allt som har med datorer att göra. fast inte billigare än Sverige tyvärr.  
finns lite tanke bakom en del byggnader. 
 Ursäkta för alla negativa vibbar som verkar cirkulera på den här bloggen just nu. Det är bara så hjärtskärande för mig att vara här när man ser allting som händer där hemma i mitt älskade fosterland. Skulle nog säga att det inte bara är en fördel att kunna vara så försedd med information. Som att vi precis har tittat ikapp alla avsnitt av julkalendern samt luciafirandet på SVT. Åh, vad jag önskar att någon skulle stå med ljus i håret sjungandes på Stilla Natt och räcka mig en korg med lussebullar. Gula, saftiga och nybakta. Sådär oemotståndliga som bara hembakta kan vara. Men icke. Får nöja mig med papaja och kaffe. Hade jag säkert drömt om en annan gång om jag var hemma. 


 Om det är någonting som är roligt här i Yangon så är det förhållandet till trafiken. Man blir minst sagt egoistisk av att inte köra bil och förväntar sig verkligen att alla ska stanna för en när man korsar gator eller rör sig ute. För man bara går. Och man går huller om buller. Det finns inga mer regler än att bil, buss, lastbil eller vad det nu kan vara ska stanna. Annars blir du påkörd. Så är måttligt glad att jag inte är chaufför här. Förstår inte hur de orkar. 



Det här huset är den gamla järnvägsstationen. För mig och många andra är det en vacker och anrik byggnad men så klart kan alla inte tycka lika. Det finns tyvärr en mosträvig grupp i det här landet med presidenten i ledningen som kämpar för att riva byggnader som denna. Skulle säga att Yangon förlorar sin charm om detta händer. 


Detta är ett evangelium gott folk. Ett glädjens budskap. Och det tror jag många här är medvetna om för det är inte alls så självklart om jag och många andra tror. För den 1 april 2013, i år alltså, släppte regimen på tryck- och pressfriheten. Nu får man äntligen skriva vad man vill och det, det syns överallt. Älskar speciellt alla äldre män som man dagligen ser överallt med en tidning i handen. Det är fint och det är frihet.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar